Blog

Klanten van Eneco kunnen meterstanden voortaan via Facebook Messenger doorgeven

Geschreven door  | 

Waarom zou het doorgeven van je meterstand zo’n gedoe moeten zijn, terwijl het ook gewoon kan via de platformen die al bestaan? Dat is wat Eneco ook dacht. Daarom lanceerden ze een chatbot voor Facebook Messenger. Op die manier kun je eenvoudig je gas- en elektriciteitsverbruik doorgeven, met hetzelfde gemak als waarmee je met een van je vrienden praat.

De chatbot is geen medewerker in een centrale, maar een computerprogramma dat je reacties ontvangt en terug praat. Klanten van Eneco krijgen nog steeds de standaardmail met de vraag om hun meterstanden door te geven, maar kunnen vanuit daar doorklikken naar Facebook Messenger.

De chatbot is nu nog eenvoudig, maar Eneco wil de digitale assistent in de toekomst verder uitbreiden. Eneco toont zich met dit initiatief wel van zijn meest innovatieve kant. Hoewel de chatbot in met name Azië enorm in gebruik groeit, staat de ontwikkeling in Europa nog in de kinderschoenen. Facebook stelde zijn Messenger-platform eerder dit jaar open voor ontwikkelaars. De verwachting is dat andere apps, zoals WhatsApp, zich in de toekomst ook steeds meer voor dit soort ontwikkelingen gaan openstellen.

Dagelijks plaatsen we het laatste nieuws op tech-gebied. Heb jij tips of een aanvulling? Zet het in een reactie!