Media

Hou controle over je databundel met Tripmode op je Mac

Geschreven door  | 

Lekker hoor, 4G op je telefoon! Vooral tijdens het reizen in de trein kan het een uitkomst zijn om even een personal hotspot op te zetten voor je laptop, want de wifi in de treinen wil nog wel eens overbezet zijn. Maar hoe zit dat met je databundel en belangrijker nog, all die apps op je Mac die ongemerkt data opslurpen van je kostbare abonnement? Eindelijk is er een goede oplossing voor de Mac met de app Tripmode.

Met Tripmode zie je in één oogopslag welke apps internettoegang hebben én hoeveel data ze verbruiken. De minimalistische interface geeft je alle informatie inclusief de hoeveelheid die een app verbruikt op je persoonlijke hotspot. Als ik in de trein een artikel schrijf, is het niet direct nodig dat grote Dropbox bestanden worden gesynchroniseerd of Crashplan een backup uitvoert. Met een handige schuifknop zet je specifieke applicaties uit tijdens het gebruik van je persoonlijke hotspot.

Tripmode schiet automatisch aan als hij ziet dat je bent verbonden met een mobiele hotspot of je zet hem handmatig aan of uit op specifieke netwerken. Tripmode onthoudt je keuze voor een volgende keer.

Een handig overzicht van je gebruikte apps, gesorteerd op dataverbruik vind je onder het icoon in je menubar. Met een vinkbox zet je apps uit die veel verbruiken en op dat moment niet nodig zijn. Na een paar dagen merkte ik dat Outlook en Firefox ongemerkt veel data verbruiken. Nu hoef ik met mijn bundel van 12 GB me niet direct zorgen te maken elke maand, maar het is goed om te weten waar je data blijft in een maand.

Tripmode is alleen verkrijgbaar voor OSX, dus (nog) niet voor je telefoon. De gratis versie kun je 7 dagen volledig gebruiken, daarna nog 15 minuten per dag. Ben je tevreden met de app, ondersteun dan de maker en betaal tijdelijk $ 4,99 voor de volledige versie.

Ik kan me geen leven voorstellen zonder internet. Of zonder sociale netwerken zowel online als offline. Als digitaal strateeg hou ik me bij T-Mobile bezig met alles rondom het merk en het vertellen van verhalen. Daarbuiten ben ik actief als Evernote Business Certified Consultant, vader van twee kinderen en fervent Moeilijke Biertjes drinker.