Lifestyle

De klant centraal: experiment met nieuwe tijdelijke bundels

Geschreven door  | 

Op dit moment wordt samen met klanten een aantal testen uitgevoerd. Lees meer over dit experiment met tijdelijke internetbundels.

Het netwerk: vergelijkbaar met een snelweg

Michael Griffioen, strateeg bij T-Mobile, keek eens met andere ogen naar het T-Mobile netwerk en zag daar een kans. “Vergelijk het eens met een snelweg. Soms is de snelweg bijna helemaal vrij en rijden er geen auto’s, terwijl het asfalt er wel ligt. En zo is het ook met ons netwerk.”

“Op sommige momenten wordt ons netwerk minder intensief gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan tijdstippen wanneer het rustig is, maar ook op plekken en dus zendmasten waar het gebruik laag is. Op punten waar we capaciteit ‘over’ hebben, stellen we het graag ter beschikking voor een aantrekkelijke prijs.”

“Interesse in 50GB?”

Door de soepele, informele samenwerking met de collega’s van Netwerk, IT en Marketing kunnen supersnel veel verschillende nieuwe concepten getest worden, samen met de klanten. “Het is heel simpel: we selecteren telkens een andere groep klanten, bijvoorbeeld één doelgroep of juist een zo breed mogelijke samenstelling. Die vragen we dan of ze benaderd willen worden voor een aanbod. Zo’n aanbod is bijvoorbeeld ‘Zou je dit weekend eenmalig een weekendbundel van 50GB willen aanschaffen voor €x?’. Per sms kan de klant dit bevestigen, de bundel wordt dat verrekend op de factuur.”

Verschillende tijdelijke bundels, niet allemaal even in trek

Het testen gaat met vallen en opstaan, Michael en zijn collega’s willen zo veel mogelijk en zo snel mogelijk leren. “We zijn op dit moment veel soorten bundels aan het testen met klanten. Bijvoorbeeld de uurbundel, waarmee je 60 minuten gebruik kunt maken van 5GB, of de weekendbundel van 50 GB die te gebruiken is van vrijdag 18:00 tot maandagochtend 08:00. En zo hebben we ook nog de drie-uur-bundel, nachtbundel en de spitsbundel getest.”
“We gaan nog veel meer verschillende bundels testen. Sommige blijken niet in trek, en daar leren we dan van. We bekijken in welke situaties er behoefte is aan een bepaald type bundel en hoe we die het beste aan onze klanten kunnen aanbieden.”

Directe suggesties van de klant

De klant staat centraal in dit continue experiment. “Na het uitsturen van de sms kijken we naar de conversie en bellen we klanten om naar feedback te vragen. Dat wordt meestal erg gewaardeerd. Wij krijgen hiermee direct verbetersuggesties die we meteen meenemen in een volgend experiment. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat klanten graag een heel concreet aanbod wil hebben. ‘zorgeloos internetten’ zegt de klant niet zo veel, ‘50 GB in een weekend’ des te meer. Transparantie loont.”

Suggesties en deelnemen in de testgroep

Voor lezers die ook graag deelnemen of ideeën hebben, heeft Michael goed nieuws. “Klanten die graag in de testgroep willen, kunnen meedoen door AANMELDEN te sms’en naar 2244. Je zit dan nergens aan vast, we benaderen je alleen voor een volgende test en je kunt zelf besluiten of je meedoet of niet.”
Wat de volgende testen gaan inhouden, weet Michael nog niet, maar er op deze manier geëxperimenteerd blijft worden, is wel zeker. “Er worden volop nieuwe ideeën en productconcepten getest. En als er klanten zijn met een suggestie voor een nieuwe test of bundel, hoor ik het graag, bijvoorbeeld in een reactie onder dit artikel.”

Bij T-Mobile werk ik hard aan dit Live Forward platform. Hierbij wil ik jou verder helpen, door toffe of handige artikelen te plaatsen. Ook zorg ik er graag voor dat mijn collega's in contact komen met klanten, zodat T-Mobile steeds klant- en toekomstgerichter wordt! :-)

  • Simi

    Ik denk dat je dit soort bundels juist voor prepaid moet invoeren, met abbo heb je tegenwoordig al flinke bundels, lijkt mij stug dat veel mensen bereid zijn om daarop nog meer te betalen.

    Voor prepaid heb je dat niet, kan je met huidige bundels maar weinig gebruiken en zou dit juist super handig kunnen zijn.

    Check tmobile in kroatie:https://www.hrvatskitelekom.hr/visiting-croatia

    Voor prepaid, een max X aantal euros per dag of per week voor internet. Super handig natuurlijk.

    Dat van betalen per uur, of 2uur of bepaalde timeframes dat gaat natuurlijk niet werken.