Werk & ondernemen

De Koksmaat Bedrijfskeukens: Communiceren met de mogelijkheden van nu

Geschreven door  | 

De Koksmaat Bedrijfskeukens BV uit Eindhoven is gespecialiseerd in het adviseren, ontwerpen, plaatsen en onderhouden van professionele keukens. Met een team van vertegenwoordigers, ontwerpers, servicemonteurs en binnendienstmedewerkers bedient het de hele Nederlandse markt. Toen de telefooncentrale van De Koksmaat het begaf, adviseerde telecomspecialist INTO het bedrijf om over te stappen op de flexibiliteit van Cloud & Clear van T-Mobile. Sinds februari 2016 is het systeem operationeel. Directeur Erwin Eweg ziet nu al dat zijn buitendienstmedewerkers en servicemonteurs flexibeler kunnen werken dan voorheen, terwijl het hele systeem hem veel minder kost dan een conventionele centrale.

‘Klanten krijgen niet langer onze familieleden aan de lijn’
‘Flexibiliteit is de kern van onze bedrijfsvoering’, stelt Erwin. ‘Onze vertegenwoordigers zijn continu op pad naar klanten, beurzen of leveranciers. Dan is het belangrijk dat ze ook bereikbaar zijn alsof ze gewoon op kantoor zitten.’ Dat geldt ook voor medewerkers die regelmatig thuiswerken. ‘Voorheen hanteerden we een vergoeding voor gebruik van de telefoon thuis. Dan belden vertegenwoordigers klanten met hun huistelefoon, maar als klanten dan later die middag terugbelden, kregen ze soms de vrouw of kinderen van die vertegenwoordiger aan de telefoon!’ lacht hij. ‘Nu belt iedereen vanuit ons vaste 040-nummer en krijgen klanten die terugbellen altijd de juiste medewerker aan de lijn.’

Inkomende gesprekken accepteren met elk apparaat
Het Cloud & Clear-systeem is geïnstalleerd op alle computers en smartphones in het pand. Zodra er een telefoongesprek binnenkomt, kunnen de medewerkers kiezen op welke manier ze het gesprek aan willen nemen. ‘Op het scherm van mijn computer zie ik wie er belt en kan ik zelf bepalen met welk apparaat ik het gesprek aanneem’, legt Erwin uit. ‘Dat kan via een headset aan mijn pc, maar ook met mijn IP-telefoon, smartphone en zelfs mijn iWatch.’ Ook doorschakelen naar een ander apparaat is met één klik via de pc of de smartphone-app te regelen. Dat is handig voor de servicemonteurs die tijdens avond- en weekendienst storingsdienst hebben.

Vlotte installatie en soepele testperiode
‘We hebben ervoor gekozen om de overstap tijdens de carnavalsweek te maken, dat is hier in het zuiden zakelijk gezien de rustigste periode’, zegt Erwin. ‘T-Mobile had de installatie goed voorbereid en is pas vertrokken toen het helemaal naar wens werkte. We zijn maar heel kort uit de lucht geweest.’ Na de installatie begon voor de medewerkers van De Koksmaat een testperiode, waarin gekeken werd of zich problemen zouden voordoen of dat er aanvullende functionaliteit gewenst was. Erwin: ‘We hebben alle incidenten verzameld en in één keer aangeboden aan T-Mobile. Het was niet veel, maar ze hebben het snel en netjes opgelost.’

Binnen een jaar de investering terugverdiend
‘Wat betreft telefonie en de mogelijkheden die het biedt, werken we in één klap weer helemaal in 2016. We hebben de flexibiliteit die we zochten binnen een systeem dat we zelf eenvoudig aan kunnen passen en uit kunnen breiden. Het aansluiten van een nieuwe medewerker is met een paar klikken gebeurd en doorschakelen is een peulenschil geworden. En voor de kosten hoef je het ook niet te laten’, concludeert Erwin. ‘Binnen een jaar hebben we de investering terugverdiend.’

Els van Bergeijk is marketeer bij T-Mobile Zakelijk en verantwoordelijk voor leadgeneratie. Anders gezegd: ze bouwt aan, en onderhoudt, relaties met ondernemers en bedrijven die nog geen klant zijn bij T-Mobile. Els houdt zich daarvoor continue op de hoogte van wat er speelt in de zakelijke markt, onder meer door in dialoog te zijn met de zakelijke markt. Met de feedback die ze uit de markt krijgt, creëert Els relevante en waardevolle informatie voor bedrijven, onder meer in de vorm van e-books en whitepapers voor potentiële en bestaande klanten.