Gezondheid

De markt voor smartwatches groeit door mobiel betalen en meer functies

Geschreven door  | 

Wie een smartwatch koopt, wil dat het apparaat een toegevoegde waarde heeft. Een veelgehoord kritiekpunt is dat smartwatches op dit moment niet veel meer zijn dan een notificatiemachine. Je leest een appje, krijgt een melding van een mailtje of wordt herinnerd aan een belangrijke afspraak.

Maar in Australië biedt een smartwatch al meer mogelijkheden. Daar kun je bijvoorbeeld met het apparaat betalen in de supermarkt. Superhandig. Mede door mobiel betalen is de markt van smartwatches daar enorm gegroeid. In het eerste halfjaar van 2016 werden 89 procent meer smartwatches verkocht dan in de eerste helft van vorig jaar, volgens marketingbureau Telsyte, schrijft ZDNet. In totaal is een derde van alle wearables in Australië een smartwatch.

Naast de opkomst van systemen waarmee je met je smartwatch (of smartphone) kunt betalen – zoals Android Pay, Apple Pay en Samsung Pay – spelen volgens Telsyte ook de verlaagde prijs, betere ontwerpen en mogelijkheden om fitnessapps te gebruiken een rol.

Met wearables kun je bijvoorbeeld dagelijks stappen meten en je hartslag bijhouden, maar de apparaten zijn ook te gebruiken om intensieve workouts te tracken. Je kunt daar overigens ook een fitnesstracker voor aanschaffen. Die zijn doorgaans meer gericht op functionaliteit, terwijl smartwatches op elk moment gedragen moeten worden en het design daardoor een grotere rol speelt.

Dagelijks plaatsen we het laatste nieuws op tech-gebied. Heb jij tips of een aanvulling? Zet het in een reactie!