Blog

Nummerbehoud aanvragen? Zo werkt het.

Geschreven door  | 

Jouw telefoonnummer is natuurlijk je alles. Daarom hebben alle Nederlandse providers afgesproken dat je je nummer kunt meenemen als je overstapt naar een andere provider. Nummerbehoud kun je bij T-Mobile supersnel online regelen, maar hoe precies en wat nou als je aanvraag is afgewezen?

Nummerbehoud aanvragen

Als je nummerbehoud aanvraagt, moet het mobiele nummer dat je wilt meenemen naar T-Mobile wel actief zijn. Is dat het geval? Dan kun je beginnen met je aanvraag. Dit zijn de gegevens die je bij de hand moet hebben:

  • het telefoonnummer dat je wilt behouden
  • plus het simkaartnummer dat daarbij hoort. Dit nummer bestaat uit een boel cijfers en staat op je simkaart. Haal hiervoor de simkaart uit je telefoon
  • het T-Mobile telefoonnummer dat je (nu, tijdelijk) hebt
  • de datum waarop jij je nummer wilt laten overzetten naar T-Mobile. Je huidige provider moet daar wel akkoord mee zijn. Deze datum mag niet te ver in de toekomst liggen
  • de naam van je huidige provider

Heb je nog geen simkaart van T-Mobile? Dan bestel je eerst je nieuwe T-Mobile abonnement (of PrePaid). Na jouw bestelling sturen wij je een bevestigingsmail. In deze e-mail staat een link waarmee je nummerbehoud kunt aanvragen.

Heb je al een simkaart van T-Mobile? Dan kun je supersnel online nummerbehoud aanvragen.

Oké, het is aangevraagd. En nu?

Je kunt 24 uur per dag de status van je aanvraag bekijken. Ondertussen gaan wij voor jou aan de slag:

  1. T-Mobile dient een verzoek in bij je huidige provider en spreekt een datum af waarop je nummer wordt overgezet.
  2. Binnen 2 werkdagen krijg je per e-mail én sms een bevestiging van je aanvraag voor nummerbehoud.
  3. De dag voordat het nummerbehoud wordt uitgevoerd, sturen we je nog een sms ter herinnering.
  4. T-Mobile zet je nummer op de afgesproken datum over op je nieuwe T-Mobile simkaart. Je bent dan even een uurtje niet bereikbaar, en heel soms ietsjes langer.

Grrr. Mijn aanvraag is afgewezen

Het kan gebeuren dat je aanvraag wordt afgewezen. Dit gebeurt bij 1 op de 10 aanvragen. Vaak komt dit door een typfoutje in het simkaartnummer (oeps). Dat is even balen. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk jouw vrienden bellen en appen vanaf je nieuwe abonnement of telefoon. Via onze website kun je de reden van je afwijzing bekijken en direct een nieuw verzoek voor nummerbehoud indienen.

Handig om te weten

  • Providers geven meestal je telefoonnummer pas vrij als je contracttermijn is verlopen. Heeft je afwijzingsreden te maken met de datum? Check dan even bij je huidige provider hoe dat zit.
  • Veel providers maken verschil tussen particuliere en zakelijke klanten. Ga je van een zakelijk abonnement naar een particulier abonnement (of andersom)? Dan gelden er vaak andere regels dan hierboven staat. Vraag je huidige provider naar deze regels.
  • Twijfel je bij welke provider je eigenlijk zit? Ga dan niet gokken, maar kijk linksboven in je telefoonscherm welke naam er bij de bolletjes van je bereik geschreven staat.

Snap je nog steeds niet zo goed hoe je nummerbehoud kunt aanvragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen of stel je vraag hieronder.

Bij T-Mobile doe ik een boel leuke dingen in mijn rol als Social Media Manager. In mijn vrije tijd ga ik het liefst op reis. Of vermaak ik mij met fotografie, muziek, films en series. Om de boel een beetje in balans te houden doe ik aan Aikido en snoep ik (iets teveel) van Tony’s Chocolonely.