Blog

Onbeperkt internet, zou het dan toch kunnen?

Geschreven door  | 

Je mobiele telefoon buiten net zo gebruiken zoals thuis? Zonder zoektochten naar wifi, extra internetkosten of snelheidsbeperkingen? Vanaf 6 juni 2016 kan dat met Oneindig Online op je Smartphone. Ik vertel je het verhaal erachter.

‘Pa, leg die telefoon even weg. We zijn aan het eten’. Ik had niet gedacht dit ooit nog eens te zeggen, maar internet is als water uit de kraan; we kunnen niet meer zonder. Toen ik bij T-Mobile ging werken, was mobiel internet op de eerste iPhones in Nederland nog iets voor ‘erbij’.

Man, is dat even anders nu! In de zoektocht naar de ideale internetbundel hebben we vrijwel alle smaken gehad, van betalen per MB tot onbeperkt internet. In juni 2016 voegden we er een nieuw hoofdstuk aan toe: Oneindig Online op je Smartphone. Laat me je meenemen in een klein geschiedenislesje over de internetbundel. Onderaan mijn blog lees je de laatste updates. 

Onbeperkt werd onbemind

In 2008 was T-Mobile de eerste met onbeperkt internet voor een vaste prijs. Wel zo simpel en duidelijk. Die abonnementen werden razend populair en al snel had T-Mobile de meeste smartphonegebruikers van Nederland. Dat ging zo snel dat ons netwerk langzaam dichtslibde. Een pijnlijke, maar duidelijke les: de capaciteit van een mobiel netwerk is beperkt. Om alle klanten een goede ervaring te geven moet je de ruimte dus zorgvuldig verdelen.

En dus stopten we met onbeperkt internet en startten we met internetbundels. Klanten kenden dit al van de belbundels, maar toch vonden veel mensen internet in bundels als een stap terug. En dat lieten ze weten ook! Samen met klanten besloten we onze databundels beter te maken. Het resultaat:

  • nooit meer onverwachte kosten voor mobiel internet
  • altijd verbonden zijn, ook als je bundel op is
  • grotere bundels
  • altijd bijstellen van je bundels
  • en sinds kort: je internetbundel in het buitenland gebruiken zonder extra kosten!

Ondertussen hebben we een compleet nieuw netwerk gebouwd dat in 2016 onafhankelijk getest is als het beste netwerk van Nederland!

Dat kan beter!

Ik hoor je denken: ‘Tuurlijk, de beste bundel op het beste netwerk, die jongens bij T-Mobile zijn wel erg blij met zichzelf. Ze zitten zeker de hele dag elkaar high-fives te geven in hun roze toren.’

Welnee, het kan nog zo veel beter! Als je het mij vraagt is het mobiele internet van de toekomst nog lang niet gevonden. Want hoewel een bundel controle geeft, vertellen klanten me dat ze zich beperkt voelen. Thuis op wifi zijn er geen grenzen: films kijken, muziek luisteren, shoppen, tinderen of facetimen? Je doet het zonder erbij na te denken. Maar zodra je de deur uit stapt, ben je op je hoede: hoeveel MB heb ik nog? Zal ik dit filmpje nu kijken of thuis? Heb ik dit liedje al gedownload of zal ik streamen? En dat is zonde. Datzelfde vrije gevoel wat je op wifi hebt, moet je op een of andere manier toch ook buiten en onderweg kunnen krijgen?

Face your fears: onbeperkt internet

Tja, internet zonder grenzen en bundels gaan niet zo goed samen. Ik had het er eerder al over, we hebben bij T-Mobile niet zulke fijne ervaringen met onbeperkt internet. Dus dit keer moeten we het anders doen. Hoewel onze netwerkexperts het razend spannend vinden, worden ze ook blij van de kans om iets baanbrekends te doen. Het netwerk is een stuk beter dan 5 jaar geleden, dus waarom eigenlijk niet?

Toen we goed naar mogelijke oplossingen keken, leken er toch lichtpuntjes te zijn. Vooral langdurig en intensief gebruik op één plek blijkt voor problemen te zorgen voor het netwerk. Met name als ons netwerk wordt gebruikt als vervanger voor vast internet, bijvoorbeeld door een speciale router te gebruiken. Zolang mensen gewoon gebruik maken van een tablet of smartphone, kan het netwerk een hele hoop hebben.

Grote kleine lettertjes

Daarom hadden we punten van Fair Gebruik opgesteld, waarin we aangaven dat de bundel specifiek bedoeld is voor onbeperkt gebruik op smartphones en niet op andere apparaten. Dit leverde veel reacties op van mensen die vonden dat dit de aard van het vrije internet aantast. Ook de toezichthouder waarschuwde ons dat de voorwaarden in strijd waren met Europese regels rondom netneutraliteit. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling, dus zijn we op zoek gegaan naar een oplossing.

Daarvoor hebben we de “Club van 100” opgericht, een Facebookgroep waarin we met Oneindig Online klanten van het eerste uur van gedachten konden wisselen. Dan zie je pas hoe enorm enthousiast klanten worden van dit abonnement. De wielerfan die de Tour de France op zijn telefoon kijkt op een terras, of de directeur van een modestudio die altijd onderweg is en nu eindelijk een zorgeloze mobiele werkplek heeft – daar doen we het voor! Samen met deze klanten zijn we uiteindelijk tot een nieuw voorstel gekomen en werkt als volgt: iedere dag begin je met 5 GB aan data, is deze op dan kun je die gratis en zo vaak je wilt aanvullen met weer een 1 GB. Op deze manier kun je onbeperkt gebruik maken van internet en blijft de netwerkervaring voor alle klanten optimaal.

UPDATE – T-MOBILE SCHUDT DE MARKT OP MET UNLIMITED VOOR € 35,-

Met de introductie van Oneindig Online op je Smartphone hebben we geleerd wat voor gedrag klanten vertonen met onbeperkt internet. Hoe veel data gebruiken ze? Wanneer gebruiken ze dat? En, nog belangrijker, hoe reageert ons netwerk daarop? Met die ervaring in onze achterzak durfden we het aan om begin 2017 de volgende radicale stap kunnen zetten: Onbeperkt bellen én internet in de hele EU voor € 35,- per maand!
Met het Go Unlimited abonnement nemen we Nederland mee naar een nieuw mobiel tijdperk en maken korte metten met datalimieten en prijzen. Laat dit maar even op je inwerken. 😉

Daag ons uit en denk mee

Maar hier houden we niet op. Er moeten nog veel meer manieren zijn waarop jij meer uit je smartphone kunt halen. Wij hebben hier een hoop proefballonnetjes, maar we zijn ontzettend benieuwd naar jouw ideeën. Dus heb je zin om mee te denken? Laat hieronder je reactie achter.

Ik ben Sander en ik woon met mijn vriendin en twee piepjonge dochtertjes in Rotterdam. Ik ben marketing manager en ben iedere dag bezig om klanten zo blij mogelijk te maken met onze abonnementen en producten. Ik volg alles wat met sport te maken heeft en vind het heerlijk om te voetballen, hardlopen en een concert te bezoeken.