Netwerk

Je simkaart knippen: 5 redenen om het niet te doen!

Geschreven door  | 

Het komt regelmatig voor dat ik een collega aan mijn bureau heb staan die iemand kent met problemen met zijn of haar telefoon. In een hoop gevallen betreft het een telefoon waar een zelf op maat geknipte nanosim in gaat, met soms ernstige gevolgen. Ik leg je uit waarom ik het simkaart knippen sterk afraad!

Minisim, microsim en nanosim

Simkaarten zijn er in diverse soorten en maten. Waar dit in het verleden beperkt was tot twee formaten, gebruiken we tegenwoordig drie verschillende formaten. De formaten worden aangeduid met een getal en de letters FF, die staan voor Form Factor:

1FF: Deze SIM heeft het formaat van een bankpas of creditcard en wordt tegenwoordig alleen nog gebruikt als houder voor je kleinere SIM.
2FF: Ook wel bekend als minisim of normale SIM. Toestellen met een 2FF-SIM worden steeds minder gemaakt, dongels en Internet Sticks maken hier nog wel gebruik van.
3FF: De welbekende microsim. Tegenwoordig is dit de standaard voor de meeste smartphones. De microsim werd met de iPhone 4 geïntroduceerd.
4FF: Dit is de nanosim. Dit formaat begint steeds vaker gebruikt te worden. Deze werd geïntroduceerd met de iPhone 5.

nano-sim

Simkaart knippen: vroeger een snelle oplossing

Toen de iPhone 4 geïntroduceerd werd, waren er nog niet bij alle verkooppunten microsims beschikbaar, met uitzondering van de T-Mobile Shops. Veel verkopers hadden een schaar of een simknipper als oplossing. Op zich is dat een goedwerkende en snelle oplossing. Het koperen contact op beide formaten, de normale en de microsim, is nagenoeg gelijk en je hebt nog voldoende plastic rondom het contact. Geen probleem om deze op maat te knippen, zolang je een vaste hand hebt of een goede simknipper.

Kleine nano sim: knippen in koper

Bij de introductie van de iPhone 5 waren de nanosims niet bij alle verkooppunten beschikbaar. Ook hier dachten veel verkopers en klanten de schaar of simknipper te kunnen gebruiken. De microsim (3FF) werd op nanosimformaat (4FF) geknipt, met wat moeite in de iPhone 5 gestopt en alles leek goed te werken. Het probleem hierbij is echter dat een nanosim kleiner is dan het koperen contact van een 2FF of 3FF simkaart. Je moet dus in het koper van je simkaart knippen, als je jouw mini- of microsimkaart naar 4FF-formaat wilt krijgen. Een ander verschil is dat een nanosim dunner is dan een minisim en microsim. Hierdoor past een geknipte simkaart ook niet lekker in het toestel. Sommige inventieve mensen hebben dit opgelost door de simkaart ook nog eens te vijlen of te schuren. Je maakt hiermee de simkaart wel wat dunner, maar je loopt het risico te ver door te schuren en de andere kant van het koper te beschadigen.

5 redenen om je simkaart niet te knippen naar nano sim

Het beschadigen van het koper kan tot een aantal vervelende gevolgen leiden, wat onze onderzoeken hebben bevestigd:

  1. Verminderde dekking
  2. Geen 4G terwijl je wel in het 4G-dekkingsgebied zit
  3. Traag internet doordat het toestel geen stabiele verbinding kan opbouwen
  4. Sneller leeglopende accu doordat het toestel drie keer zo vaak een dataverbinding maakt vergeleken met iPhones met een normale nanosim
  5. Wegvallende gesprekken

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de symptomen die op kunnen treden bij verknipte simkaarten. Uiteraard is dit niet enkel van toepassing op iPhones, maar op alle toestellen die een nanosim vereisen, zoals de nieuwe Samsung Galaxy S6. Mocht je nu een op maat geknipte nanosim hebben, aarzel dan alsjeblieft niet om een nieuwe nanosim te bestellen. Dit zal de kwaliteit van je netwerk echt kunnen verbeteren!
Een nieuwe simkaart bestellen doe je via My T-Mobile, een nieuwe simkaart kost €5,09. Uiteraard kun je dit ook in de T-Mobile Shop of bij de Klantenservice bestellen, hou er echter wel rekening mee dat de simkaart dan €10,00 kost.
Ben je een zakelijke klant? Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice, jouw persoonlijke accountmanager of telecompartner voor advies.

Ik hoop dat ik je heb kunnen overtuigen om je simkaart niet te knippen naar een nano sim. Mocht je er nog vragen over hebben, laat ze achter in een reactie.

Sinds 2003 werkzaam bij T-Mobile Netherlands, sinds 2009 o.a. verantwoordelijk voor het testen van het toestelportfolio. Houdt van techniek in de breedste zin van het woord en is trots om een geek te zijn. Groot fan van wearables en andere electronische gadgets. Liefhebber van Formule 1, heet eten en Android. Kan je ’s nachts wakker maken voor goeie sushi en/of een nieuwe documentaire over het universum.

  • S.Orie

    Ik vindt het niet normaal dat je niet een ander nummer jullie hebben,want niet iedereen kan 0900 bellen. bij mij is het enig vraag of ik een micro sim kaart kan krijgen met mijn nummer behoud, want ik heb een gewoone sim kaart, daarom vindt ik belachlijk dat er alleen 1 nummer jullie hebben en bij jullie kan je ook niet met deze vraag stelling bij want je moet de nummer 0900 bellen dus als je dat niet kan heb je pech tocht Tmobiel.

    Mvg S.Orie

    • Renée

      Hi S. Orie, nummerbehoud is gelukkig gewoon mogelijk. Ik begrijp niet goed welk nummer je wilt bellen, ons klantenservicenummer is 1200, ik ken geen 0900 nummer. Waar heb je dat nummer gevonden?
      Op https://www.t-mobile.nl/my/toestel-en-sim/simkaart-bestellen kun je een nieuwe simkaart bestellen.
      Heb ik hiermee je vraag beantwoord?
      Renée

    • Guido

      Ik blijf mij ook verbazen dat een telecommaatschappij met eigen winkels telefonisch niet te bereiken is. Flauwekul ten top

      • J.C. Blom

        Ze zijn uiteraard wel telefonisch te bereiken. Via de mobiele telefoon. Nr 1200. Is overigens gratis!!

  • Jaap Hartog

    Toen ik problemen ondervond om m’n simkaart passend te krijgen voor voor iPone 5, weigerde men bij t-mobile hulp ge bieden en verwees men mij naar m’n oude provider Vodafone. Als je eenmaal getekend hebt voor 2 jaar heeft men maling aan je.

  • Bert Huijben

    Toen mijn vorige toestel kapot ging heeft de winkel (Saturn/Media Markt) de bestaande sim geknipt met een speciale tang. Voor mijn gevoel nooit echt problemen gehad, na de installatie waar ze in de winkel moeite mee hadden. Ik had per ongeluk de sim verwijderd bij het ontvangen van de nieuwe sim (via vervangingsactie) en meteen weer problemen de oude sim werkend te krijgen om de activatie SMS te ontvangen.
    Gelukkig uiteindelijk gelukt en met veel priegelen de oude sim nogmaals verwijderd. De nieuwe sim past veel beter (dunner; kleiner) en werkte uiteraard wel meteen. Ik ben benieuwd of 4G nog beter werkt nu. (Had eigenlijk al geen klachten. Wel wat weggevallen telefoontjes de afgelopen maanden)

  • Isabelle

    Wat is de prijs van het op maat knippen bij jullie? Naar nano formaat.

    • Renée

      Hi Isabelle, zoals Patrick omschrijft: het is niet verstandig om een simkaart te knippen. Wij zullen dan ook niet knippen, maar je simkaart omruilen. Een nieuwe simkaart kost via My T-Mobile €5, via de Klantenservice of in de Shop is dat €10.

  • Sergey

    Heb mijn micro sim naar nano zelf geknipt, werkt prima. Geen boeiend verhaal, ik weet het. Echter paar weken gelden email gehad van T-mobile met aanbod om kosteloos nieuwe sim te bestellen, omdat sim-kaarten in het verleden vaak geknipt werden, en dat zou voor netwerk problemen zorgen, bla-bla-bla. Nieuwe besteld, komt die aan, past de nano niet in mijn S6 Edge. En knippen wordt uiteraard afgeraden. Jullie zijn grappig.

    • Rutger Ardon

      Hi Sergey, Ik werk zelf bij T-Mobile als en wil je graag verder helpen, kan je uitleggen waarom de nano-sim niet past?
      Rutger

      • Sergey

        Hi Rutger, bedankt voor de snelle reactie, hij is simpelweg te groot…

        • Rutger Ardon

          Sergey,

          Heb je de nano er uitgedrukt? Als het goed is heb je een 3-in-1 simkaart ontvangen, dus moeten er drie simformaten uitgedrukt kunnen worden, een mini, een micro en een nano (die laatste is tevens iets dunner).

          • Sergey

            Uiteraard, hij is gewoon niet geschikt voor S6 Edge (en ik vermoed dat het niet anders is voor S6), kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die het meldt

          • Rutger Ardon

            Sergey,
            We testen alle nieuwe handsets altijd met onze eigen sims, hier zijn geen problemen uitgekomen met de S6, tevens twee collega’s gevraagd met een S6 en ook daar geen probleem. Het is ook voor het eerst dat ik dit probleem tegenkom. Misschien is het een goed idee om even langs een T-Mobile winkel te gaan, dan kunnen zij even kijken.
            Gr.
            Rutger

          • Sergey

            Hi Rutger, sorry voor de late reactie. Ik kan je een foto sturen van 2 simkaarten naast elkaar waarop je kan zien dat de toegestuurde simkaart te breed is. Ik zit voorlopig in Duitsland dus kan niet langs (NL) T-Mobile winkel gaan, en Duitsers zijn enkel behulpzaam als je Duits spreekt (zo is mijn ervaring in eider geval). Plus ze kunnen mijn simkaart toch niet vervangen hier. Dus zeg het maar.

          • Rutger Ardon

            Sergey,

            Als je een foto erin kan copy-pasten.. graag. Al onze sims zijn precies hetzelfde, dus als je een afwijkend formaat hebt, wil ik dat heel graag zien.

            Gr.
            Rutger

          • Sergey

            Hi Rutger, bij deze. Links is de oude geknipte sim, die exact in mijn S6 Edge past, rechts de nieuwe, de duidelijk breder is.

            EDIT: ik kan de foto na het plaatsen niet meer zien, kan jij dat wel?

          • Rutger Ardon

            Sergey,

            nee, ik zie ook niks, krijg net de tip dat je een foto kan uploaden op http://nl.tinypic.com/ en dan de link kan delen.

          • Sergey

            Hi Rutger, sorry voor de vertraging, budget periode. Hier is de link naar de foto [IMG]http://i60.tinypic.com/qqenfn.jpg[/IMG] of http://nl.tinypic.com?ref=qqenfn” target=”_blank”>. Sinds ik terug ben in NL is de verbinindg in mijn flat verslechterd, hoewel wij een T-Mobile antenne op onze dak hebben staan, dat weet ik als lid van de VVE. Zou het daarmee te maken hebben?

          • Rutger Ardon

            Sergey,

            Ik heb de foto gezien, zoals je zelf ook ziet is de bij de geknipte sim ook het koper beschadigd, de 4FF sim is een standaard maat en moet passen in de Samsung S6. (vorige week nog gecontroleerd. Ik heb 5 sims geprobeerd (afkomstig van onze beide leveranciers) en ze pasten allemaal zonder problemen.

            het is denk ik nog steeds het verstandigste om even langs een T-Mobile shop te gaan zodat zij ernaar kunnen kijken.
            Voor de vraag over het netwerk ga ik een collega vragen te reageren omdat die daar meer verstand van heeft.

          • Sergey

            Het is uiteindelijk gelukt trouwens, bedankt

          • Thomas

            Echt jammer van T-mobile. Knippen is niet gezond, maar een nieuwe simkaart om native op 4G te kunnen werken moet gewoon gratis zijn.
            Geen wonder dat klanten weglopen.

          • Mischa Van Gelderen

            Hi Thomas, voor een vervangende (losse) sim kaart brengen we inderdaad wat kosten in rekening. 5,09 euro als je de sim online bestelt en 10 euro via onze T-shop of Klantenservice. Dit is onder andere voor productiekosten van de sim kaart, handlingskosten en eventuele
            verzendkosten. Overigens, als je bij ons klant (met of zonder toestel) wordt dan krijg je daar een gratis sim bij. Dus alleen voor een vervangende sim brengen wij kosten in rekening.

          • w taan choueiry

            w taan choueiry vraag op mijn toestel geen

            netwerk T-Mobile niet Beschikbare ?

          • Renée

            Hi, kun je iets meer uitleg geven over je vraag? Ik begrijp dat je geen netwerk hebt, waar gebeurde dit? Renée

  • Ilse

    Wel een beetje sneu dat je als trouwe klant hier 5 euro voor moet betalen. Kom op; stukje service zou niet misstaan.

    • ronperrier25

      Idd, heel sneu ze verdienen genoeg aan je met die contracten lijkt me. Dit zal wel reden nr. 6 zijn om je simkaart niet te knippen….dan verdient T-mobile er niets aan…..voor het gemak hebben ze die maar niet vermeldt!

      • bz

        Ik heb mijn nieuwe simkaart gratis meegekregen bij de T-Mobilewinkel! Keurig, dus.

        • svliegen

          Leuk verhaal Patrick, maar leg nou eens uit WAAROM al die netwerk problemen zouden optreden met een afgeknipte SIM. Je knipt namelijk hooguit iets van de CONTACTPUNTEN af. Die zijn groot zat, dat kun je met het blote oog wel zien. Ze hebben geen functie als antenne of iets dergelijks, dus waarom zou afknippen effect hebben op wel of niet 4G, wegvallende gesprekken, etc?

          Het zou een ander verhaal worden als je kortsluiting veroorzaakt. Dat kan natuurlijk wel ongewenste effecten hebben, zoals een sneller leeglopende batterij of uitval van functionaliteit.

          Ik knip al jaren SIM kaarten af, in NL maar vooral in verre buitenlanden waar ik vaak locale prepaid cards koop. Nog nooit – en ik herhaal – nog NOOIT heeft dat enig probleem opgeleverd. Prima ontvangst, ook 4G, geen dropped calls, en zeker geen traag internet.

          • Patrick Rutten

            Hoi svliegen, je zit in de meeste gevallen te knippen in het koper. Jij noemt het contactpunten maar het is een gesloten electronisch circuit waar je (potentieel) onderbrekingen in maakt. Doordat je het circuit ergens onderbreekt KAN iets spontaan stoppen met werken, afhankelijk van waar je het circuit beschadigt/onderbreekt.
            Dat jij persoonlijk nog nooit problemen hebt ervaren wil nog niet zeggen dat het nooit problemen oplevert. We hebben gezien dat duizenden klanten een veel betere ervaring beleven nadat ze een nieuwe nanosim hebben gekregen ter vervanging van hun geknipte SIM. Dat jij nog nooit problemen hebt ervaren met het knippen zie ik dan meer als geluk of ‘de hand van de meester’ 🙂

          • svliegen

            Beste Patrick,

            Het zijn toch echt contactpunten (kijk maar in de officiële specificaties, ETSI TS 102 221 V12.1.0, zie http://www.etsi.org

            Die contactpunten zitten uiteraard vast aan een chip, maar die zit veilig tussen lagen kunsthars in het midden van de sim card. Er is ruim voldoende speling om een stuk van de contactpunten af te knippen, de minimale afmetingen volgens ETSI zijn slechts 2 x 2 mm.

            Enige punt van aandacht is dat je GEEN kortsluiting moet veroorzaken. Dat vergt enige vaardigheid, ‘de hand van de meester’. Doe je het fout dan doet de SIM/telefoon meestal helemaal niets meer, dus daar kom je snel achter. Maar de contactpunten hebben niets met wel of geen 4G te maken. Zie wederom de ETSI specs.

            Belangrijker punt is dat een nano sim card 12% dunner is. Sommige GSM toestellen zoals iPhones hebben moeite met bijgeknipte maar dikkere microsims. Soms krijg je ze er met moeite in, en eruit halen is al helemaal lastig.

          • Patrick Rutten

            Je hebt in theorie volledig gelijk. Echter leert de praktijk dat het knippen (met kortsluiting tot gevolg, no doubt) toch echt kan betekenen dat je geen 4G kunt krijgen. Het kan ook bijvoorbeeld dropped calls veroorzaken.

            Sommige partijen kunnen zelfs lastig doen met garantie door gebruik van een incorrecte sim. Bijvoorbeeld een te dikke sim doordat je hebt geknipt en die sim er met wat geweld in hebt weten te proppen. Allemaal redenen om niet te knippen 😉

          • J. Vrij

            Een vervangende (nano)simkaart voor 5,09 euro? Ik heb nog twee ‘gewone’ simkaarten van concurrent TELE2, prepaid en met een fors bedrag aan beltegoed. Wil ik deze omruilen voor nanosimkaarten – en dat wil ik – dan rekent TELE2 hiervoor maar liefst 30(!) euro! Voor dat bedrag ga ik dan tóch maar knippen…

          • Man

            Jammer dat ik een week of meer moet wachten om mijn nieuwe iPhone 6 te kunnen gebruiken: wachttijd op de nieuwe sim is 3 dagen, komt ie aan in het weekend, is zowel de winkel als de klantenservice telefoonlijn dicht en doet My T-Mobile het niet om hem te activeren (“Sorry! We zijn op dit moment hard aan het werk om My T-Mobile te verbeteren. …”). Lekker weekend, had ik maar geknipt…

  • Kimberley

    Dit artikel legt uit waarom je een FF2 of FF3 niet moet knippen om een FF4 te krijgen. Ik zie nergens redenen staan waarom het geen goed idee is om een FF2 te knippen om een FF3 te krijgen, is dit dan wel of niet afgeraden? Ik gebruik nu namelijk meer dan een jaar een zelf geknipte FF3 en weet niet zeker of ik deze in mijn nieuwe toestel kan gebruiken of dat dit op de een of andere manier schade kan aanbrengen aan mijn nieuwe telefoon..

    • Patrick Rutten

      Hoi Kimberley,

      De grootte van het koperen contact bij 2FF en 3FF is gelijk, waardoor je bij het knippen van 2FF naar 3FF niet in het contact zit te knippen (mits je het goed doet, natuurlijk). Ook is de dikte van 2FF en 3FF hetzelfde, waar 4FF een fractie dunner is. Je kunt je oude, geknipte SIM dus makkelijk gebruiken in je nieuwe toestel wanneer deze 3FF ondersteunt.

      • Kimberley

        Super! Hartelijk bedankt voor uw snelle reactie.