Blog

Een kijkje bij de Smartphone Workshop

Geschreven door  | 

Smartphones zijn handige dingen. Maar soms ook lastig. Viola en Valerie signaleerden veel vragen en kwamen met het idee om smartphone workshops te organiseren. En ik nam een kijkje bij de deelnemers in Utrecht: “Veel vrienden van mijn leeftijd staan stil maar ik wil mee, ik wil vooruit!”

Vraag naar een workshop

Onder de naam T-Mobile Helpt worden de smartphone workshops georganiseerd. Mijn collega Viola Rijnsdorp, marketing manager, vertelt: “Het is ontstaan na gesprekken met de 50+-doelgroep. Daaruit bleek dat er vraag was naar een smartphone workshop. Samen met collega Valerie, die op basis van haar ervaring in de T-Mobile winkel hetzelfde idee had, vormden we een groepje enthousiastelingen om dit te realiseren. Na een pilot in november in Rotterdam hebben we een concreet plan gemaakt. Intussen zijn we een half jaar verder en zijn 12 collega’s* uit de winkels getraind om deze workshop goed te kunnen geven.”

“Onhandig met mijn smartphone”

Ik besluit zelf een kijkje te nemen bij een workshop in de T-Mobile shop in Utrecht.
Na het zien van al het cursusmateriaal en de verse koffie en koeken die voor ze zijn klaar gezet, is het enthousiasme gelijk merkbaar. In de voorstelronde is meteen duidelijk waarom veel van de deelnemers vanavond aangeschoven zijn. ‘Ik voel me zo onhandig met dat ding’, ‘Ze zeggen dat ik er meer mee kan dan bellen’, ‘Ik wil de kleinkinderen wat ontzien met m’n vragen’, ‘Dat ding opladen vind ik al moeilijk en de 69 pagina lange handleiding die ik uitgeprint heb leert me ook niks’. Allemaal situaties waar de meesten aan tafel zich in kunnen vinden.

Foto4

Ploeteren met de camera

Aan de slag dus! Iedere deelnemer heeft een serie kaarten met opdrachten waaruit ze kunnen kiezen. Zo kan iedereen zelf zijn workshop samenstellen. Er zijn zowel kaarten voor iPhones als voor Android-toestellen. Marita (61) wil graag leren hoe ze foto’s en video’s kan maken. Na wat uitleg van collega Kyéla gaat ze zelf aan de slag. “Ik snap er niks van, ik snap er niks van!” roept ze lachend na wat geploeter. “Ik wil de koekjes filmen, maar ik zie alleen mezelf!” Snel schiet Kyéla weer te hulp. “Kijk”, zegt ze. “U filmt door de voorste camera. Met deze knop filmt u door de andere camera”, legt Kyéla geduldig uit. “Nu vind ik het niet erg naar mezelf te kijken hoor”, lacht Marita. “Maar ik heb graag de keus!”

Foto6

“Vier vrouwen roepen mijn naam!”

Els (77) wil vooral meer weten over de verschillen tussen mobiel internet en Wi-Fi en hoe ze meer met Whatsapp kan doen. “Ik ben echt verslaafd aan Whatsapp!”, vertelt ze enthousiast. “Ik app uren met m’n neef, dat vind ik heerlijk!” Robin, een van de andere trainers, neemt uitgebreid de tijd voor haar en legt uit hoe de spellingscorrectie op haar telefoon werkt. “Al dat typen is leuk, maar de spelling vind ik ook belangrijk”, zegt Els die al snel bang is veel te veel van Robin zijn tijd in beslag te nemen. “Er zitten hier vier vrouwen op een rij die voortdurend mijn naam roepen, dus mij hoor je niet klagen hoor!” zegt Robin lachend. “Mag ik nu alvast zeggen dat ik deze avond geweldig vind?”, voegt Els toe met een grote lach op haar gezicht.

Foto19

Screenshots leren maken

Van de andere kant van de tafel is een diepe zucht te horen. Pierre (67) zit verward naar zijn telefoon te staren. “Oh jee, hoe heb ik dit nu weer gedaan?” Pierre drukt verwoed op het scherm, maar er lijkt niks te gebeuren. Trainster Stephanie kijkt over zijn schouder mee en roept: “Ik weet het! Ik weet al wat je hebt gedaan.” Pierre blijkt een screenshot te hebben gemaakt van de teletekst app wat er natuurlijk precies hetzelfde uitziet op zijn telefoon als de daadwerkelijke app, maar dan werkt de navigatie niet. “Ik weet niet eens wat een screenshot is, laat staan hoe ik er een moet maken!” zegt Pierre. Gelijk legt Stephanie uit hoe dit werkt en waarom dit soms handig kan zijn.

Foto8

Niet de enige onhandige

Na een goede tweeëneenhalf uur loopt de avond op zijn eind en gaan de eerste deelnemers naar huis. En natuurlijk niet zonder T-Mobile certificaat! “Ik heb zoveel gehad aan vanavond, ik voel me een stuk zekerder”, zegt Marita. “Oudere mensen hebben hier echt moeite mee, dus ik vind het geweldig dat jullie dit doen.” Pierre vindt de avond een gevoel van saamhorigheid geven. “Ik vond het heel fijn om lotgenoten te ontmoeten, ik ben echt niet de enige die het niet kan.” Ineke (66) vindt de workshops een super initiatief. “Ik wil nooit meer een andere provider!” Els was nog druk in gesprek met Robin en is de laatste die vertrekt. “Veel vrienden van mijn leeftijd staan stil maar ik wil mee, ik wil vooruit! En daar ben ik best trots op.” Els heeft nog zoveel vragen dat ze zich gelijk voor de volgende workshop heeft ingeschreven.

Foto17

Workshops op 12 locaties nu 25 locaties*!

De smartphone workshops zijn te volgen op twaalf locaties* door heel Nederland. Viola: “Dit is wat ons betreft pas het begin en als het succesvol blijft, willen we het graag verder uitrollen door heel Nederland!*”
De workshops zijn bedoeld voor mensen die meer willen leren over hun smartphone omdat ze het idee hebben nog niet genoeg over de basis te weten. Ben je ook enthousiast geworden? Kijk op www.t-mobilehelpt.nl voor meer informatie.

*Update 1 november: nu workshops op 25 locaties!

Na het verschijnen van dit artikel is het enthousiasme van klanten en collega’s alleen maar gegroeid: momenteel bieden we workshops aan op 25 locaties! Bekijk alle locaties op de kaart.

Welke vragen heb jij over je smartphone? Laat het weten in een reactie, we helpen je graag meteen.

Ik ben Marina, 29 jaar en al zo'n 5 jaar werkzaam bij T-mobile Retail. Met mijn journalistieke achtergrond zit bloggen in mijn bloed! In mijn vrije tijd houd ik dan ook mijn lifestyle blog Beautyobsessed.nl bij en ben ik YouTuber.

  • violarijnsdorp

    Leuk geschreven Marina!!

  • Goed geschreven en mooie uitwerking van top idee!