Blog

Smartphone workshops voor senioren blijken een schot in de roos

Geschreven door  | 

Cloud, batterijstress, downloaden, chatten, iPhone, Google Pixel phones, self driving cars, AI, VR, 4G, 5G, Roaming, Allo, Duo, iMessage en nog veel meer van dat. Als je net als ik erg van al deze technologie houdt, dan leven we natuurlijk in een prachtige tijd. De ontwikkelingen gaan immers razendsnel.
Voor sommigen echter iets té snel bleek donderdag in Utrecht. Samen met T-Mobile collega’s zijn we de hele week om beurten aanwezig op de 50 Plus Beurs in de Jaarbeurs. Vandaag was ik met Dennis, Marc, Hajar, Amy, Thalina en David aan de beurt. Smartphone workshops voor senioren blijken een schot in de roos.


Twee jaar geleden plaatsten we een ludieke oproep voor een smartphone workshop op onze T-Mobile Facebook pagina. Dat bleek niet aan dovemansoren gericht, want al snel zat ‘het klasje’ vol met geïnteresseerden senioren. De workshop was een groot succes, maar wel bleek de kennis bij senioren op het gebied van smartphones soms erg laag is. Niet helemaal vreemd, maar toch opmerkelijk genoeg om te kijken of we daar iets aan konden doen.

Hoe mooi zou het zijn om onze senioren iets meer te kunnen laten gebruiken van mobiele technologie? Een appje sturen naar hun kind of kleinkind, iets kunnen Google-en, of makkelijker contact kunnen houden met de mensen om zich heen door het ontvangen van af en toe een leuke foto.

50plus3

Onder de naam T-Mobile Helpt zijn we daarom gestart met het geven van smartphone workshops, met name gericht op senioren. De workshop worden gegeven in onze eigen shops, met eigen ontwikkeld lesmateriaal, door onze eigen shop-medewerkers en zijn bedoeld voor de echte beginners.

We leren de mensen de basisfuncties van hun smartphone te gebruiken. De telefoon opnemen, een berichtje sturen, een foto nemen, overbodige icoontjes weggooien en meer van dat soort basisfuncties. Zonder uitzondering verlaten de ‘cursisten’ de workshop.

Samen met Unie-KBO op de 50-Plus beurs

Vrij recent is een samenwerking tussen T-Mobile en Unie-KBO tot stand gekomen waarbij Unie-KBO aandacht geeft aan de smartphone workshops voor de leden van hun organisatie. Een gezamenlijke invulling van de 50-Plus beurs is een tweede wapenfeit en dat is een feestje.

Rond 11 uur begint het lekker druk te worden op onze stand. Er zijn dan al zeker 30 pennen verdwenen van de sta-tafels, maar dat mag. De meeste bezoekers van de stand hebben beperkte kennis van hun telefoon maar beschikken wel bijna allemaal over een redelijk recente telefoon. Van een gestructureerde smartphone workshop is al snel geen sprake meer. Mensen komen langs met de meest uiteenlopende vragen. Van hele simpele tot wat moeilijkere situaties worden ons voorgelegd.

Uiteraard hadden we onze #webcareinhetwild collega’s meegenomen, want er komen ook vragen voorbij waar we wat dieper voor moeten graven in onze systemen.
Gelukkig kunnen we alle mensen goed helpen en kunnen we ze zelfs een paar extra voordeeltjes aanbieden (“Ik zit toch nergens aan vast he?”) zodat ze niet alleen met die pen naar huis gaan.

Ook hebben we een aantal Virtual Reality brillen meegenomen. We nemen de senioren mee naar Parijs, onder water in de oceanen, in de achtbaan of heel rustgevend naar de bergen. “Wel het tafeltje vasthouden mevrouw”, want anders valt ze achterover als ze omhoog naar de top van de Eiffeltoren kijkt.

50plus2

Een meneer blijft een beetje hangen aan tafel en wenkt met z’n hand. “Wat kost dat nou? Zo’n ding voor die filmpjes?” Na een beetje google-en is de kans groot dat deze meneer morgen voor 26 euro zo’n bril in zijn karretje heeft. Hij vond het geweldig.

De kers op de taart was een groep vriendinnen. De een wat ouder dan de ander, maar allemaal super gezellig, rap van de tong en een en al lol. Ze hadden alle 5 wel iets. Een verkeerd abonnement, een oude telefoon, maar vooral ontzettend veel lol. Ze zijn we 3 kwartier gebleven en gingen naar huis met tevreden gezichten en veel CEO cadeautjes.

50plus1

Wat een prachtige dag!

Technologie wordt echt nog veel mooier als je er mensen mee kunt helpen en dat is vandaag goed gelukt.
Natuurlijk zijn er veel mensen die zich wel redden, die alles volgen, alles weten, of juist bewust niet. Maar op zo’n dag als vandaag wordt weer eens duidelijk dat ‘de rest van Nederland’ wel een beetje hulp kan gebruiken.
Vandaag hebben we samen met Marc, Dennis, Hajar, Amy, Thalina en David veel mensen kunnen helpen om net iets meer met dat moeilijke ding, die smartphone te kunnen.

Minstens zo waardevol waren de gesprekken over hun kinderen, kleinkinderen, reizen, hobby’s en natuurlijk het weer.

Dit artikel verscheen eerder op ruudhuigsloot.nl

Ik ben Ruud en heet bij T-Mobile officieel Customer Contact Innovation Manager. Ik werk bij de Digital Service en hou me vooral bezig met Social Business initiatieven. Ik ben verslaafd aan mijn iPhone 6 Plus, maar ga af en toe vreemd met een Android toestel. Verder kun je mij eenvoudig omkopen met chocolade of lekker eten. Ik schrijf ook wel eens op www.ruudhuigsloot.nl