Gezondheid

Startups zetten de trend in e-health

Geschreven door  | 

Vooral startups springen in op de trend van e-health, nu traditionele zorgverleners dit nalaten. Daarbij zijn ze ‘extreem gefocust op de klant’, concludeerde Jan Jacobs, oprichter Smart Health, op de Zorg & ICT beurs die begin april in Utrecht werd gehouden.

Uit recent onderzoek van de John Hopkins universiteit blijkt dat grote, bestaande zorgaanbieders wel digitale zorgoplossingen aanbieden, maar tot een zekere grens. En de behoeften van patiënten gaan veel verder dan dat.

Volgens Jan Jacobs van Smart Health zijn het vooral andere toetreders tot de zorgmarkt zoals startups en retailers (Walmart in de Verenigde Staten) die inspelen op de behoefte aan e-health. In welke trends zullen zij vooral gaan investeren?macbook_Tmobile_Walmart_V3

  1. Realtime zorg
    Patiënten zullen in de toekomst 24/7 toegang willen hebben tot zorg. Geen lastige afspraken maken en weer terug naar de apotheek, maar op consult waar en wanneer jij wilt. Het Amerikaanse Zocdoc doet dit slim: geef op hun site of app aan welke specialist je zoekt, in welke regio én waar je verzekerd bent. Vervolgens rolt er een lijst van dokters uit met ratings en tijdsblokken, zodat je met een klik kunt reserveren.
  2. Quantified self
    Inmiddels zijn er flink wat wearables en apps op de markt die je informatie bieden over je hartslag, bloeddruk, eetpatroon en verbrande calorieën. De informatie gaat steeds weer een stapje verder. En je kunt jezelf doelen stellen, zoals 5 kilometer lopen in 45 minuten. Dit wordt beloond met complimenten en badges. Ook kun je, zelfs met geld, competities aangaan met je vrienden: wie zet de meeste stappen? De winnaar krijgt de pot.
  3. Big data analyse
    Een voorbeeld hiervan is Glow Nurture, een app die vrouwen met een kinderwens ondersteunt. Door data van de deelnemers te analyseren, kan de app voorspellen wat de beste omstandigheden zijn om zwanger te raken.
  4. Smart Homes
    Een spannende ontwikkeling is smart homes: slimme elektronica in de vloer kunnen een val detecteren en dit doorgeven aan de zorgpost. Of bij het binnentreden van de badkamer krijgt de patiënt een reminder op de spiegel dat hij of zij medicijnen moet innemen.
Zocdoc

Zocdoc

Jacobs stelde op de beurs Zorg & ICT dat de partijen die hierin investeren, een aantal dingen gemeen hebben:

  • Een focus op de klant
    Het gaat om wat de klant wil en niet om wat de zorgaanbieder wel/niet kan bieden.
  • Toevoeging digitale waarde
    Bestaande oplossingen komen samen op één platform. Zoals Airbnb geen huizen of kamers bezit, maar wel een platform biedt voor vakantiegangers om een kamer te zoeken.
  • Agile en scrum
    Zorgaanbieders werken nauw samen met andere specialisten en bestuderen de feedback van klanten om hun dienst voortdurend te verbeteren.


Meer.t-mobile.nl besteedt in een serie blogs aandacht aan het fenomeen e-health.
Meer weten? Lees ook deze blogs:

‘E-health: gezondheidszorg van de toekomst’
‘Knelpunt e-health: waarborg privacy’

Lees ook ons andere blog over ons bezoek aan Zorg&ICT:

De Zorg & ICT beurs over datalekken
John Hopkins Universiteit: ‘Elektronisch patiëntendossier gemeengoed in 2020’

 

Peter Gijzenberg is Manager Corporate Accounts bij T-Mobile Zakelijk. Het is zijn uitdaging om met zijn team klanten écht te leren kennen. Om te begrijpen wie ze zijn en wat er op hun afkomt, nu en in de toekomst. Die kennis helpt hen om klanten de juiste telecomoplossingen te kunnen bieden. Bekijk de video: Peter Gijzenberg stelt zich voor