Reizen

Wat gebeurt er wanneer je toeristen mobiele wifi geeft?

Geschreven door  | 

Op Schiphol Airport werden deze week toeristen bij de bagagebanden verwelkomt door een team van T-Mobile. Zij kregen speciale mobiele wifi-boxjes, werkend met 4G, aangeboden.

Wie regelmatig reist zal zich vaak nog bewust zijn van zijn of haar limieten als het gaat om het gebruiken van mobiele data in een vreemd land. Gek, terwijl grenzen steeds meer vervagen, zorgt het apparaat dat ons daarbij helpt ineens voor het gevoel van een begrenzing. Maar wat gebeurt er eigenlijk wanneer die limiet opheft en toeristen de vrijheid geeft om ook digitaal alles te ontdekken wat een stad of land te bieden heeft?

Eerder dit jaar lanceerde het Amsterdamse hotel Cityhub in samenwerking met T-Mobile een bijzonder innovatief concept. Gasten van het hotel krijgen standaard de beschikking over een mobiele wifi-hotspot, waarbij de ingesloten sim-kaart een 4G verbinding aanbiedt als een wifi-signaal.

Gasten van het hotel zijn hierdoor niet meer afhankelijk van roamingkosten of beperkte snelheden: ze kunnen overal in Nederland gebruik maken van het 4G netwerk van T-Mobile om informatie te zoeken, routes te bepalen of even naar hun favoriete muziek te luisteren.

Doorpakken

De eerste ervaringen van dit project smaakten absoluut naar meer. De reacties van de klanten bleken bijzonder enthousiast en ook de mensen van Cityhub wilde graag doorpakken in datgene waar ze goed in zijn: de ervaring van mensen direct rijker maken.

“Daar zagen we een kans voor ons natuurlijke ambacht,” aldus Ewout Karel, Senior Innovation Manager bij T-Mobile. “Onze ambacht zit hem in het verbinden. Van mensen en apparaten, maar in dit geval ook van kennis en bedrijven.” Karel ging samen met Cityhub, merkbouwer Festina én een grote groep collega’s van T-Mobile van verschillende afdelingen aan de slag om te kijken op welke manier men het beste op dit concept kon doorpakken.

“We hebben als T-Mobile een unieke situatie in dit geval: we kunnen kennis bieden, maar ook toegang tot afzetkanalen of een ondersteunend serviceteam. Of kijken hoe we kunnen helpen bij het opzetten van een gedegen test onder klanten om tot betere inzichten te komen.”

20160524_091512

Experimenteren

Dat laatste is precies wat men begin deze week heeft gedaan. Op Schiphol Airport werden toeristen bij de bagagebanden verwelkomt door een team van T-Mobile en werden speciale Mifi-hotspots aangeboden. “Dat was ontzettend leuk en vooral zeer leerzaam,” aldus Karel. “Zelfs Nederlanders die niet in de klantengroep vielen stonden ons toe te juichen en vonden het een fantastisch en innovatief idee!”

Toch zullen de Mifi-hotspots niet op hele korte termijn in een automaat bij de bagagebanden te vinden zijn, maar blijft de projectgroep nu vooral eerst even experimenteren. Karel: “We gaan nu weer even terug ons laboratorium in. We gaan de lessen nu verwerken en komen dan weer naar buiten met de nieuwe inzichten.”

Uiteindelijk moeten die inzichten én de gezamenlijke samenwerking leiden tot de beste ervaring voor de gebruiker. Want wie weet wat er allemaal kan gebeuren, wanneer je iemand de digitale sleutel tot je stad geeft?

Dagelijks plaatsen we het laatste nieuws op tech-gebied. Heb jij tips of een aanvulling? Zet het in een reactie!